שתף ברשתות חברתיות


שיעורים ניסיוניים במסגרת התכנית המיוחדת הרובוט נכנס לכיתה

שיעורים ניסיוניים במסגרת התכנית המיוחדת הרובוט נכנס לכיתה

 בגן הילדים "סקרנל" ברחובות עוברים שיעורים ניסיוניים במסגרת התכנית המיוחדת "הרובוט נכנס לכיתה", שמעבירה איגום בשיתוף עם קבוצת המחקר ממעבדת הרובוטיקה של המרכז האוניברסיטאי באריאל. לראשונה בישראל, ואולי בעולם, הרובוטים נכנסים לשימוש בתחום החינוך ובתחום הפיזיוטרפיה- כך מספרת ד"ר מרינה פרידין, מנהלת המעבדה. זהו תחילתו של עידן חדש בתחום הרובוטיקה- השימוש ברובוטים לצרכים לימודיים.

הילדים של היום, ההולכים יד ביד עם הטכנולוגיה המודרנית, והמשתמשים במחשב מהגיל הרך, מקבלים את הרובוט לא רק כצעצוע מורכב, אלא גם כחבר, עמו הם יכולים לתקשר באותה שפה.

הרובוט מדבר עם הילדים, ומה שעד לא מזמן נראה כמדע בדיוני, היום הוא המציאות. מומחים מהמרכז האוניברסיטאי באריאל פיתחו תוכנה מיוחדת, המתבססת על הרובוט הצרפתי "אלטברה". הרובוט, ששמו רובי, מדבר בעברית, מתנועע ומשחק. ראויה לציון יכולתו לסייע לילדים בפיתוח הכישורים המוטוריים. התוכנה פותחה כך שהתקשורת של הרובוט עם הילדים יכולה להיות מותאמת לכל קבוצת גיל- מהגיל הרך ועד גיל תיכון.

מערך החינוך הכלל ישראלי של איגום הוא הראשון שהחליט להשתתף בניסוי המעניין הזה ולעשות שימוש ברובוטים בתכנית הלימודים- מספרת אולגה פליישר, הגננת המנחה בגן "סקרנל" ברחובות- ניתן להשתמש בטכנולוגיות החדשות להוראת מקצועות שונים, כגון מתמטיקה או שפות (עברית, רוסית ואנגלית). תכנית הלימודים בגני הילדים של איגום מבוססת על משנתו של הפסיכולוג הנודע לב ויגוצקי, אשר  אחד מהעקרונות הבסיסיים שלה הוא לימוד באמצעות משחק. המשחק מוליד רגשות חיוביים, המסייעים להתפתחות של אישיות הרמונית. השימוש ברובוטים, הוא סוג של משחק.

השיעורים בהשתתפות הרובוט מועברים לילדים בגילאי 2.5-5 שנים. הילדים הקטנים מאד התעניינו, קיבלו את הרובוט כבן גילם, תקשרו עמו באופן בלתי אמצעי, שאלו אותו שאלות וכו'. הילדים הגדולים יותר הבינו כי זהו רובוט, ופנו יותר לאנשי הפיתוח שליוו את השיעור, ושאלו בהבנה "האם אתם יכולים לעשות שהוא ירוץ?". הילדים התלהבו מאד. רובי הרובוט שר, ואז אמר שנגמרה לו האנרגיה והוא עייף. הילדים החליטו שהוא צריך לנוח ו"שלחו" את רובי לנוח בג'ונגל. למה בג'ונגל? בגלל שלדעת הילדים שלנו, שם נמצאים כל הדברים יוצאי הדופן, ואפילו רובוטים.

לאחר ההיכרות הראשונית, בשיעורים הבאים רובי הרובוט עסק בהוראה- פיתוח מוטוריקה ופיתוח קוגניטיבי עם דגש על תפיסה, דמיון ולוגיקה. השיעורים כללו גם תרגילים לפיתוח התפיסה המרחבית, והילדים שיחזרו תנועות סימטריות וא-סימטריות (הקשות במיוחד לילדים) שביצע הרובוט. בסיום השיעור השני , הילדים שרו את השיר המוכר להם מהשיעור הקודם, ולאוצר המילים שלהם נוספה מילה חדשה – "אלקטרוני".

ד"ר מרינה פרידין ציינה כי הילדים קיבלו את רובי הרובוט בצורה יוצאת מן הכלל, היו מאד פתוחים ושמחים, והיא מאמינה שלפרויקט יש עתיד. בייחוד היא ציינה לחיוב את התהליך החינוכי בגן איגום "סקרנל" ברחובות, ואמרה שאלה הם "סופר-ילדים" וזהו "סופר-גן".  לבקשתה, הילדים ציירו את הרובוט ודיברו על דברים נוספים שהיו רוצים ללמוד מהרובוט, כמו גם המציאו לו שם חדש, מכיוון שכמעט לכל הרובוטים קוראים רובי, ואילו לגן שלהם הגיע  רובוט מיוחד.

***

במסגרת התכנית הניסיונית "הרובוט נכנס לכיתה", נערכים שיעורים ניסיוניים בחודשים מאי-יוני 2012 בגני איגום ברחובות, נתניה ופתח תקווה.

מידע נוסף:

חדשות