שתף ברשתות חברתיות


"מרכז הבנייה" בגן :"דובדבנצ'יק 2"

 לא, במקרה הזה לא מדובר בהרחבת הגן או שיפוצו למרות שנגד הדברים האלה צוות הגן לא היה התנגד כלל וכלל. תכנון ובנייה הינם פרויקט השנה בחינוך ילדי הגן "דובדבנצ'יק 2" של איגום בחיפה. במסגרתו הילדים בוחרים מה הם יבנו – בדרך כלל באופן חופשי, אך לפעמים במסגרת תכנית כללית או בהשראת רעיון של המחנכת. לעתים הם מקבלים דגם – תמונת ארמון, בית, רכבת או כל דבר אחר שעליהם לבנות.

במקביל לתכנון תלת ממדי אנו עוסקים גם בייצור צורות בשטח, במישור, כגון הרכבת אותיות ממגוון אביזרים קטנים כמו פקקים, צדפים, חתיכות בד ונייר צבעוניות. ברור שכל הדברים הללו מתבצעים תוך המשחק.
מגוון "חומרי בניין" שלנו היינו רחב ביותר: בין האביזרים שאנו משתמשים בהם קופסאות, קרטון, חומרים מן הטבע, מקלות ארטיק, גפרורים, גלילי נייר טואלט, נייר טואלט עצמו וכל נייר אחר, בדים, קוביות, לגו ופאזל. העיקר שיעמדו בתקן הבטיחות – לא יהיו חדים ולא רעילים ולא ניתנים לבליעה. רצוי שיהיו אסתטיים, נעימים למגע, רב-שימושיים ומשאירים פחות זבל.

בגיל מוקדם התהליך מתחיל מן המגע החושי עם אביזר במטרה להרגיש ולהכיר את החומר ממנו הוא עשוי. בשלב מאוחר יותר "הבנאי הצעיר" ממשמש את האביזר ולומד תוך כדי כך את צורתו – דבר שמאפשרת לו התנסויות גיאומטריות חווייתיות יסודיות. בתהליך הבנייה לומד הילד את מושגים "קל– כבד" והכלל שעל-פיו את האביזרים הכבדים יש לשים למטה והאביזרים הקלים יותר עליהם .הוא מפנים מושגי שיווי משקל, סימטריה ותפיסה מרחבית בכללותה, מפתח מוטוריקה גסה ועדינה. הספירה הנדרשת בתהליכי תכנון ובנייה מפתחת את כישורי החשבון.

פעילות "מרכז הבנייה" קשורה קשר הדוק עם הוואי הגן ובפרט החגים. בסוכות אנו בנינו סוכה מקופסאות וחבלים, בפסח "עבדים היינו" בסחיבת קופסאות (אבנים כבדות) בבניית ערים לפרעה. בחנוכה עשינו חנוכיות ששלהבותיהן מבד, בפורים – צורות סביבונים. ביום העצמאות האחרון הרכבנו ספרות 7 ו-0 וצורת מגו דוד בגודל רב, ביום ירושלים בנינו את הכותל המערבי בזעיר אנפין.

בנוסף לפיתוח הקוגניטיבי מסייעת פעילות במרכז הבנייה להתגבשות פסיכולוגית וחברתית של הילדים. הבנייה לפי הדגם מפתחת קשב ויכולת לשים לב לפרטים קטנים. הצורך לפתור את הבעיות בצוותא מחייב שיתוף פעולה, שמירה על הכללים, איפוק והמתנה, עזרה הדדית, הבנת הזולת, יכולת להסביר את עצמך, הדבר מחייב שיפור מיומנות השפה.

הפרויקט הנ"ל עונה על שאיפה יצירתית הטבעית והמולדת של הילד - לבנות ומדכא על ידי כך את הדחפים הרעים לשבור ולהרוס שגם כן מיוצגים לצערנו בטבע של בן האדם.

 

חדשות