בית ספר לאמנויות - רחובות


  • כתובת:
  • רחובות, לוין אפשטיין ,29
    הצג על המפה
  • טלפון:
  • 1-700-700-011
    מריה סילקינה

-

בית ספר לאמנות חזותית ברחובות של איגום – איגוד מורים עולים פועל מאז ה-1 בספטמבר 1993. מאז רכש לעצמו בית הספר מוניטין של אחד מטובי המוסדות להשכלה לשעות אחר-הצהריים, מקום המעסיק מורים ברמה מקצועית גבוהה ביותר כאשר הם עצמם ציירים מציגים בתערוכות.

 כבר במשך 25 שנה תערוכות הסיום של תלמידי בית הספר הופכים לאירוע חשוב בחיי התרבות של העיר. מטרת הלימוד בבית הספר הנה בראש וראשונה הקנייה של הרגלים מקצועיים בסוגים השונים של אמנות חזותית וכן מתן אפשרות לילדים מוכשרים לרכוש טכניקות יצירה שונות ויכולות לעבוד עם חומרים עכשוויים.

תוכנית הלימודים

מגמת ההוראה העיקרית הנה הכשרה ייעודית לסוג או מספר סוגים של אמנות על פי עיקרון של בתי ספר לאמנויות. למידה מן הסוג הזה מעניקה ידע מוצק של יסודות האמנות החזותית בגרסתה הקלאסית.

 ציור, רישום, קומפוזיציה והידע הקשור להם, היכולת לראות, לחוש, להעמיק ולהבין טוב יותר את יופיו של העולם הסובב – זהו מערך היעדים העיקרי שצוות ההוראה בבית הספר מציב לעצמו. תוכנית ההוראה מבוססת על המסורת הקלאסית של אסכולת הציור הרוסית. התוכנית שלנו שונה מהתפיסה הכללית של החינוך האמנותי בישראל, היא נובעת מגישות פילוסופיות ואסתטיות המאפיינות את התפתחותה של האמנות האירופית הקלאסית.   

האסכולה הקלאסית "מחזיקה" את התלמיד במסגרות מסוימות של המערכת המלמדת, ותוך כדי כך ישנה הקפדה על שלימות בהקניית השפה האמנותית – ריאליסטית על פי רוב - לתלמיד.

החניכים לומדים לשלוט היטב בתכונות המקצועיות בתחום אמצעי ההבעה החזותיים, והמורים מציגים בפניהם אפשרויות של יחסי גומלין ושל אינטראקציה בין שני מודלים קיימים – זה הקלאסי-פיגורטיבי וזה המודרניסטי-מופשט, דבר שהנו "אקטואלי נוכח המגמות החדשות בפיתוח האמנות הפוסט-מודרנית. סובלנותה של אמנות זו ורבגוניותה מחזירים את הצורך באסכולה הקלאסית, בציור-כַּן, בקומפוזיציות הפיגורטיביות, בחשיבה הקונצפטואלית בכלל, מה שדורש מן האמן העתידי חשיבה חופשית ובלתי-שגרתית לצד מוגדרוּת  ובהירוּת באמצעי ההבעה, כלומר, דורש שהחינוך יעניק את אותה ה"אסכולה" שאת מסורתה מביאים עמם המורים מרוסיה", כפי שהגדיר זאת בשעתו חוקר האמנות פרופ' גרגורי אוסטרובסקי.

הפעילות הלימודית בבית הספר נועדה לשלב את הילדים בני 3 עד 14 לתוך תהליך של השּׂגה יצירתית של העולם הסובב על כל התגלמויותיו. הלמידה נעשית בשלבים, בהתאם לגילו של הילד, התפתחותו האינטלקטואלית ורמת התעניינותו באמנות.

 שיטת הלמידה מעניקה לתלמידים אפשרות להגדיר לעצמם את תחום העניין בתוך הסוג זה של האמנות, קרי לבחור בסוג הקרוב ביותר ללבו: גרפיקה, ציור וכו'.

 התוכנית נבנית על פי שלבי הגיל הבאים:

  • בני 3 עד 4 – 30 דקות אחת לשבוע
  • בני 4 עד 5 – 2 שיעורים של 30 דקות אחת לשבוע
  • בני 5 עד 8 – 2 שיעורים של 45 דקות אחת לשבוע
  • בני 8 עד 10 – 2 שיעורים של 45 דקות אחת לשבוע
  • בני 10 עד 14 – פעמיים בשבוע 2 שיעורים של 45 דקות

שלושת השלבים האשונים (שלבי ההכנה) מאפשרים לפתח אצל הילד את חושי הצורה, הצבע; הילד עושה הכרה עם יסודות הטכניקה של ציור ורישום, של קומפוזיציה וכיור.

 על בסיס הניסיון הרב נבחרה שיטה של קירוב הילדים אל מלאכת היצירה אשר מתבססת על הצורך הטבעי של הילד לבטא את ראיית עולמו והבנתו את העולם דרך האמצעי הנגיש ביותר – גילום הנראה.

בעבודה עם ילדים עד גיל 8 מפתחים יכולות של קישור הדוק בין השכל של הילד לידיו, כלומר פיתוח המרכז להיגוי הכלי. ככלל, הקשר הזה אינו קיים גם אצל הילדים המוכשרים ביותר, וניתן לפתחו רק באמצעות אימונים ותרגילים ממוקדים וממושכים למדי. משיכה של קווים ישירים בין נקודות, של קווים בעלי עיקום מוגדר מראש, רצף של משיכת קווים מקבילים תוך הגדלה הדרגתית באורכו של כל קו חדש וכו'. ביה"ס צבר מספר רב של תרגילים כאלה שפותחו ע"י הפדגוגים. המטלות הללו מאפשרות לפתח אצל הילד אמדן-מרחקים. בהמשך עושים הכרה עם מערך הצבעים בצבעי מים וגואש.

 בשלב הראשון התלמידים צריכים להיות חופשיים לחלוטין בבחירת הקומפוזיציה וסידור הצבעים, לאחר מכן ובהדרגה המורה מתחיל לערב אותם בתהליך הביצוע של מטלות שהוגדרו באופן קונקרטי, תוך הקפדה על התנאי שהציור החופשי יישאר אף הוא בגדר חובה למשך כל תקופת הלימוד. הכי חשוב כאן להקדיש תשומת לב מיוחדת לציורי טבע בהתגלמויותיו ומצביו השונים. לקראת סוף הלמידה חייבים לתת מטלות כמו ביצוע ציורי טבע דומם פשוטים וקומפוזיציות פשוטות עם צורות גיאומטריות.

לצד עבודות הציור בצבעים מבצעים התלמידים גם עבודות גראפיות על נייר לבן או על נייר צבעוני, בצבעי פסטל, גיר או פחם. עבודות אלו פחות ציוריות אבל הן מאפשרות לפתח גישה קפדנית יותר להיבטים של קומפוזיציה.

בקבוצת גיל זו חייבים לעסוק גם בפלסטיקה עדינה, קרי בכיור של צורות ופיגורות תלת-ממדיות. המטלות הללו מפתחות אצל הילדים חשיבה מרחבית, הרגלים של תכנון צורה בשלושה ממדים, דברים הכרחיים לחלוטין לכל התהליך של לימודי ציור.

המתודיקה

ביסוד המתודיקה שלנו מונח מעבר הדרגתי מקבוצה אחת לשנייה, מה שמאפשר לשמור על רציפות ועל הגדלה הדרגתית של ידע ויכולות.

השלב המסיים בלימוד – גילאי 10 עד 14 ויותר – מאפשר להשלים את הלימוד ברמה אמנותית ומקצועית גבוהה.  במהלך 4 השנים (680 שעות) רוכשים התלמידים היקף של ידע ויכולות המאפשר להם להתמודד עם יעדים בכל רמה של מורכבות טכנית ויצירתית. בשלב הזה נלמדים המקצועות הבאים:

  • בנייה של קומפוזיציות מרחביות
  • הדמיה של גופי תלת-מימד באמצעות אור וצל
  • מערכת של בניית צללים על גבי משטח
  • פרספקטיבה. בניית אובייקטים בפרספקטיבה.
  • טכניקת ציור בצבעי מים – הבהקיהם וגוניהם של הצבעים
  • עבודות גראפיות בפחם ובפסטל
  • עבודות עם אריגים. סוגי קיפולים וגילומם
  • ציור של גבס. גילום של אברי הגוף של האדם ושל כל הגוף
  • מבנה גוף האדם – עצמות השלד, השרירים
  • רישום של אדם כמופת חי: עיפרון, פחם, פסטל
  • ציור מן המקור (צבעי מים, גואש)
  • טכניקת ציור בשמן: טבע דומם, נוף, מופת חי
  • ציור בטבע – רישום וציור של נוף בטכניקות שונות

במשך כל תקופת הלימוד של טכניקת הציור, כל עבודה שלישית או רביעית של התלמיד הנה ציור חופשי, דבר המהווה תנאי הכרחי לפיתוח דמיונו היצירתי של התלמיד ולפיתוח אישיותו האמנותית.

תערוכות

ניסיון רב שנים של הפעלת בית הספר מלמד על צורך חיוני בארגון תערוכות של עבודות התלמידים, והדבר מתקיים אחת לחצי שנה לכל הפחות. מספר כזה של תערוכות גורם להעלאת המוטיבציה היצירתית אצל התלמידים לעבודה אמנותית ומעניינת, וכן מעורר עניין משמעותי כלפי האמנות החזותית בתור מקצוע אפשרי לעתיד או על מנת להשתמש בידע שנרכש בכל תחום פעילות אחר.

קבוצות למידה למבוגרים

החל מספטמבר 2009 בבית הספר נפתחו קבוצות של לימודי ציור למבוגרים.

חדשות


    הרשמה למרכז למידה

    מידע הורה




    נתונים על הילד



    כתובת וטלפונים

    כתובת: רחובות, לוין אפשטיין ,29
    הצג על המפה

    טלפון: 1-700-700-011
    מריה סילקינה

    Адрес: ул. Левин Эпштейн, 29, Реховот
    Посмотреть на карте

    Телефон: 1-700-700-011
    Мария Силкина