ספריית פיז'מה בגני ילדים איגום




07.29.2015 | מחבר: איגום

ספריית פיז'מה בגני ילדים איגום

במשך שלוש שנים רשת גני הילדים איגוד מורים עולים - איגום עובדת עם קרן הרולד גרינספון. שיתוף הפעולה המוצלח ביותר הזה מאפשר לילדים ממשפחות דוברות רוסית , שהם הרוב בקרב ילדי הגנים שלנו, לשמור על תרבות קריאת הספרים בחיק המשפחה, להבין את הערכים הבין אישיים והלאומיים של עם ישראל, להעשיר את אוצר המילים בעברית ולעזור לדור המבוגר להסתגל במדינה החדשה.


השנה אנו קיבלנו ספרים לילדי טרום חובה המותאמים לגיל זה הן מבחינת השפה והן מבחינת הידע הקודם והערכים הידועים להם מהבית ומחיי יום יום. שימוש בספרים האלה עזר לנו לקדם את הילדים הדו-לשוניים בהבנת השפה העברית, לפתח את הסקרנות לנושאים שונים כגון עולם דומם צומח וחי.

בעזרת הספר "מעשה בחתולים" הרחיבו הילדים את הידע שלהם על משפחת החתוליים: מבנה גופם, התנהגותם בטבע או בתור חיות מחמד. בעזרת הספר "שלולי" הילדים חקרו תכונות המים, למדו על מצבי הצבירה שקיימים, עשו ניסוים מדעיים עם חומרים שונים ובדקו מה צף ומה שוקע, מיינו חומרים לפי ספיגות המים. על ידי הספר "מה צריך בשביל" למדו הילדים על תהליך יצור רהיטים מעץ ועל תועלת העץ בכללותו. נושא זה נלמד במסגרת תוכנית "שמירה על איכות הסביבה."

הספרים הותאמו לתוכנית הלימודים של משרד החינוך ובפרט יכולנו להשתמש בספרים מסוימים לקראת החגים. לדוגמא: קראנו את הספר "משה והגדי" לקראת חג הפסח, את הספר "מה צריך בשביל" לקראת חג ט"ו בשבט, ואת הספר "שלולי" עם תחילת עונת הגשמים בארץ.

גננות איגום השתמשו בסוגי הפעילויות השונות להרחבת הידע במהלך עבודה עם הספרים. ביחד עם הילדים הכינו בובות אצבע להצגות, עשו עבודות בשימוש שיטות יצירה שונות מנייר כמו עיסוי, קימוט, גזירה, הדבקה וכו’. הילדים גילו סקרנות, פיתחו דמיון והתנסו בעיסוק בחומרים שונים בעזרת החושים של מישוש, שמיעה, ריח ואחרים.
על סמך כל ספר הוצגו הצגות שאיפשרו לילד לבטא את רגשותיו כלפי הדמויות מהספר, לעודד את הילד לקחת חלק בהצגה, לנתח התנהגות של הגיבורים, להבין אותה עמוק יותר ואף לתקן וכמו כן לעשות השוואה בין מה שמתואר בספר לחיים היום יומיים שלהם.

בתחילת השנה נערך מפגש עם ההורים בו וחשפנו בפניהם את הפרויקט. לאחר מכן לילדים ביחד עם ההורים נערכה סדנת יצירה. יצוין שכל פעילות משוטפת של הילדים עם ההורים בגן תמיד מהווה חוויה בלתי נשכחת. ההורים התייחסו ברצינות למשימות אשר אשר מוגדרות בסוף כל ספר ויחד עם הילדים הכינו מסכות של חתולים, אירגנו תערוכות של יצירות הילדים אשר הוכנו בבית יחד עם ההורים. הפעילויות מסוג זה מאפשרות לשתף ולשתף בזמן העשייה גם את הסבים והסבתות של הילדים.

במקביל בשנת הלימודים הנוכחית העברנו את הפרויקט "זהות יהודית ישראלית" בגני איגום. הספרים עזרו לנו להרחיב את הידע של הילדים בספרות הישראלית, דברי חז"ל וסיפורי תורה. הפעילות הזאת נתנה חיזוקים חיוביים לילדים ולמשפחותיהם לערוך קבלות שבת בבית ולהתקרב למסורת היהודית בכלל.
כל המורים והמחנכים של איגום לקחו חלק פעיל בעשייה והלמידה במסגרת פרויקט "ספריית פיז'מה" כדי לתת לילדים תחושת שייכות לעשייה, לערכים היהודיים ולאהבת ארץ ישראל.
מקווים לשיתוף הפעולה פורה עם קרן הרולד גרינספון גם ב שנה הבאה.

אולגה פלישר אחראית על תחום פדגוגי  איגום