הסתגלות לגן הילדים




09.20.2016 | מחבר: איגום

הסתגלות לגן הילדים

חלפו להם השבועות הראשונים לשנת הלימודים החדשה. החניכים החדשים בגני הילדים מתחילים להתרגל למרחב החדש. דווקא עכשיו, בגיל הרך, נטמנים אצלם ההרגלים לכל החיים, כי הרי במהלך כל חייו יידרש האדם להסתגל לתנאים חדשים, לכתה חדשה בבית ספר, לקולקטיב חדש ואף להסתגל לשותף\ה לחיים במשפחה שנבנית באופן עצמאי.


זוהי ההסתגלות למקום חדש, לכללים חדשים ולאנשים חדשים. עד כמה שהמבוגר מרשה, מעודד ומסייע לילד לעבור את השלב הזה בילדותו המוקדמת בלא הפרעה, כך יעברו לו בקלות רבה יותר שאר ההסתגלויות שהמשך חייו.
נבחן אפוא מקרוב, כיצד נעשה תהליך ההסתגלות, במה יכולים כאן המבוגרים לסייע וכיצד לא להפריע לתהליך. הסיבה העיקרית לסטרס – תנאי חיים שהשתנו והצורך לאינטראקציה עם אנשים זרים. לראשונה הילד מגיע לחברה ונותר בקרבם ללא העזרה של הוריו. זהו עולם שונה לחלוטין, שם פועלים כללים אחרים, שונים לגמרי משיש בסביבתו השגרתית בבית – סביבת המשפחה. גם אם מדובר במעבר מקבוצה לקבוצה, גם אז זקוק הילד להסתגלות.
הסתגלות למקום
לפני תחילת שנת הלימודים, ברוב גני הילדים נערכים סיורים להכרת המקום הכרוּת ראשונית ועל מנת שתייצר אווירה חיובית של ההיכרות עם המורים. לילד חשוב מאוד לדעת היכן תלוי תרמילו, היכן מצוי המדף עם חפציו האישיים – זהו, הרי, המקום שבו יוכל לאחסן את "סודותיו" הקטנים – בין אם תהא זה עטיפה של סוכרייה, מדבקה או ציור. רצוי שמקום כזה יהיה נגיש לילד בכל עת על מנת שיוכל להניח בו ולקחת ממנו את חפציו מבלי לחשוש שמי מהילדים האחרים או המבוגרים יתנקשו בהם. אף שהוא אדם קטן הוא כבר אישיות – עם זכות מוקנית לרכוש פרטי משלו.
הילדים לומדים את כל החלל של הגן בהדרגה, במהלך חיי היומיום ובעקבות פעילות מובנית של הגננת עם כל הקבוצה. הילדים לומדים, מה נמצא באיזו פינה, היכן מקומם של צעצועים אלה או אחרים, מה לשים ואיפה.
חשוב להרגיל את הקטנטנים לַסדר מן הימים הראשונים של שהותם בגן הילדים. נפנה תשומת לב מיוחדת לספריית הילדים, שם כל הספרים מסומנים וממוינים לפי הסוגים השונים.
במהלך ההסתגלות הילדים מסתובבים בכל השטח של הגן, אבל יש להם רמות של נגישות. למשל – הם אינם רשאים להיכנס למטבח שבו מכינים אוכל, או לחדרי אחסון, אף על פי שהם יודעים היטב היכן נמצאים החדרים הללו. זהו כלי חשוב מאוד לפתוח לשליטה עצמית.
כיצד ההורים יכולים לעזור לילד בתהליך ההסתגלות לגן הילדים? הנה כמה עצות פשוטות.
- תבקשו מהילד שיערוך לכם סיור בגן הילדים, תעמידו פנים כאילו אינכם יודעים דבר. תנו לילד להרגיש עצמו בעל בית בבית הגדול הזה.
- ציירו יחד עם הילד תוכנית \ סכימה של הקבוצה, תדונו אתו, בעזרת אלו סימנים אפשר לציין את פינת הבובות, את פינת הציור או את המקום בו נערכות הפעילויות.
- צלמו, יחד עם הילד, אובייקטים חשובים הנמצאים בדרך אל גן הילדים. תדונו אתו, איך עדיף לעבור, באלו אמצעי תחבורה אפשר להגיע לשם.
- חייבים להתעניין אצל המורה \ הגננת, באיזו מפינות המשחקים הילד שלכם מעביר יותר זמן, במה אוהב לשחק.
הסתגלות לכללים
חשוב מאוד לשנות מבעוד מועד את סדר היום של הילד ולקרב אותו במידת האפשר לזה של גן הילדים. על פי רוב, בגני הילדים נקבעים שעות הגעה של הילדים בבוקר – ההורים הם שחייבים לקיים את הכללים הללו ולהביא את הילדים בזמן. בהתנהגותם, ההורים משמשים דוגמא לילדיהם ומפתחים אצל הילד תכונה כמו דייקנות. אם בגן הילדים מקובל שלא להביא צעצועים מהבית, חשוב כאן שלא להיכנע לשכנועיו של הילד. רצונו הטבעי לקחת את הצעצוע לגן כדי להראות לאחרים, לשחק בו יחד אתם, הופך לעיתים קרובות לטרגדיה קטנה (הצעצוע אבד, התקלקל, ילד אחר לקח אותו הביתה בשגגה). הגננות מודעות היטב לפסיכולוגיה של ילדים, הן יכולות לחזות התפתחות מעין זו, ולכן הן קובעות כללים מן הסוג הזה, ואילו על ההורים לעזור לילדיהם לקיים את הכללים, ואל להם להיכנע לשכנועי בוקר מפיהם.
כלל נוסף הוא סידור הצעצועים בקבוצה לפני שהילדים הולכים הביתה. לעיתים קרובות, ברגע שהילדים רואים את ההורים המגיעים לאספם, הם זורקים הכל ורצים אל ההורים. אנחנו מבקשים מכם מאוד שתעמדו על כך שהילך יסדר אחריו, יחזיר את כל הצעצועים למקום – הרי גם הילדים האחרים מעוניינים בצעצועים הללו. דאגה כזו לילדים האחרים תעזור לילד שלכם להתרגל מהר יותר, להסתגל ולקבל על עצמו את כללים חדשים. זוהי עזרה שתועיל לו בהמשך חייו – הדבר ישרת אותו בבית הספר, בצבא, בעבודה – כי בדרך הזו לומד הילד להשלים את מה שהחל בו ולשלוט ברצונותיו הרגעיים.
הסתגלות לאנשים חדשים ולקולקטיב
אמון, גישה חיובית וביטחון – אלה הם המרכיבים הפסיכולוגיים להצלחה. על מנת שכל זה ייווצר, מוכרחים לדבר. כשההורים מסבירים לילד שבגן יהיו אתו מבוגרים וילדים אחרים, הם יכולים להוביל אותו למחשבה שהעולם שמסביב הנו עולם טוב. כל הילדים יכולים לשחק ביחד, לשתף זה את זה בצעצועים, להיות שמחים ומאושרים. הגננות לעולם תהיינה 'על משמר הביטחון' ותסייענה לפתור כל בעיה. אסור בתכלית האיסור לנהל בנוכחותו של הילד שיחות שיהיה בהן גינוי למהלכים של הקולקטיב או הבעה של חוסר אמון.
את השיחות עם הגננת רצוי לתאם מראש ולקבוע מועדים שיהיו נוחים לכולם, כי גננת העסוקה עם הילדים לא תמיד יכולה לשמוע בקשה או משאלה של הורים או להשיב לשאלות המעניינות אותם. כיסוי דברים, טענה שלא נאמרה – כל אלה עלולים להשאיר משקעים לא נעימים הן אצל ההורים והן אצל הגננות, והם גם מפריעים לילד בתהליכי הסתגלות שלו היות ובתקופה זו הוא רגיש ופגיע במיוחד. בזמן ההסתגלות של הילד לגן מומלץ להכיר הורים של ילדים אחרים ולרקום אתם קשרי ידידות. כשילדים ייפגשו גם מחוץ לגן, למשל במגרשי משחקים, הם יתיידדו מהר יותר והדבר יקל על תהליך הסתגלותם לגן הילדים.
הערובה העיקרית להסתגלות טובה הם רוגע וביטחון. ככל שההורים יהיו יותר רגועים כך הילד יסתגל מהר יותר לסביבתו החדשה!

אולגה פליישר,
רכזת פדגוגית באיגום