כל החיים משחק הם




11.14.2016 | מחבר: איגום

כל החיים משחק הם

עיקר פעילותם של הילדים בגיל הרך הוא המשחק. תוך כדי משחק מגלים הם את העולם, נוטלים על עצמם תפקידים, מעלים סיטואציות מעולמם של המבוגרים, מצבים שבינתיים אינם זמינים להם בעולם המציאותי. במשחק, הילד יכול להחזיק בשני מישורים – זה האידיאלי וזה הריאלי, למשל: הוא מודע בבירור לכך שמה שהוא אוחז בידיו הוא מקל, אבל בה בעת הוא גם רוכב עליו כאילו היה סוס. באופן זה נוצרות הפונקציות הנפשיות העיקריות, וכך מונחים היסודות לעתיד.


שלבי התפתחותו של המשחק ברורים מאוד, וכל ילד בהכרח עובר אותם. השאלה היא, באיזו מהירות נעשה המעבר משלב לשלב, ועד כמה עשיר ומפותח המשחק בכל אחד מהשלבים. וכאן חשובה מאוד נוכחותם של ההורים, ומידת המודעות שלהם לתהליכים העוברים על הילדים. ומי אם לא אנשי המקצוע, הפדגוגים, יכולים לשים לב לכל אחד מהילדים, להעשיר את המשחק, ליצור את כל התנאים הדרושים להתפתחות המשחק ולמעבר משלב לשלב...
ההמשכיות הקיימת בגני הילדים של איגום, תורמת לכך שהגננות יכולות לעקוב אחרי כל השלבים בהתפתחות המשחק ואף להיות משתתפים פעילים ויזמים של המשחקים. וכך, תוך כדי משחק על השטיח עם חניכיהן הקטנים עוקבות הגננות אחר פעילותם המניפולטיבית של הילדים בני האחד וחצי עם בחפצים, ומעבירות אותם לשלב של משחק מבוים. הגננות יוצרות את התנאים והעיצוב הנדרשים בקבוצות של בני שנתיים, ועל ידי כך הן מעודדות הפוחתות של משחק דימויים שבו הילדים מגלמים דמויות בולטות מתוך ספרים שהגננות הקריאו ומסיפורים שסיפרו. מה שעוד מסייע בפיתוח הדימויים הם מופעים והפקות תיאטרליים שמתקיימים בגני הילדים של איגום.
ילדים בגיל שלוש ומעלה מתחילים לשחק יחד, משתלבים במשחק תפקידים. במשחקים אלה באים לידי ביטוי ניסיונם המצטבר של הילדים, ידיעותיהם על העיסוקים השונים של המבוגרים. הילדים יכולים להפוך לרופא או למוכר בחנות, לנהג אוטובוס או סלַפָּר, פיראט או חובל. במשחק כזה באים לידי ביטוי כל הקשרים הסוציאליים ומתגבשים יחסי גומלין. הפדגוגים של איגום מרבים ללמוד ממחקריו של לב ויגוטסקי העוסקים בהתפתחותו של משחק התפקידים.

במשחק, הילד לומד לפעול בהתאם לכללים תוך מעבר משלב לשלב בהתפתחות המשחק. בגנים שלנו ישנו מגוון רחב של משחקים עם כללים. מדובר במשחקי שולחן דידקטיים עם כרטיסים, משחקי תנועה עם כללים בחצר ובשיעורי ספורט, וגם משחקי תפקידים ובימוי ומשחקים מוסיקליים.
כשהילד משחק הוא מאושר. וזוהי המטרה העיקרית של מלאכת החינוך – להעשיר את העולם חווייתי והרגשי של הילד ועל ידי כך לעודד התפתחות של יכולותיו המנטאליות.
בתמונה: היאכטה של גן הילדים "סקרנל" בנתניה.

אולגה פליישר,
רכזת פדגוגית באיגום