פרס איגום ע"ש אולגה אלטשול 2017 בחינוך




04.06.2017 | מחבר: איגום

פרס איגום ע

היום הוכרזו הזוכים בפרס איגום ע"ש אולגה אלטשול בחינוך לשנת 2017. ואלה הזוכים השנה: מרינה ברלין, גננת בגן "דובדבנצ'ק -1" בחיפה בקטגוריית "הגננת"; זויה בורטניק, מורה לשפה הרוסית במרכז הלמידה "שיטון", שלוחת הדר בחיפה, וכן לידיה יופה (בצילום) – מורה למוסיקה ומנהלת מרכז הלמידה איגום בירושלים – בקטגוריית "המורה". ברכותינו לזוכות!


מריה ברלין עובדת כגננת בקבוצת הילדים בני 3 עד 5 בגן הילדים "דובדבנצ'יק 1" בחיפה. בשיעוריה עוסקת בפיתוח של חשיבה לוגית, יצירה ועיצוב. בעבודתה היא משתמשת ביעילות במרכיבים של טכנולוגיות חינוכיות עכשוויות, דרכים של למידת חקר ופעילות פרויקטאלית. מרינה מעבירה שיעורי עברית על בסיס מערך של משחקים דידקטיים, לעיתים קרובות עושה שימוש בכלים של המחזה, מפתחת אצל הילדים כושר דיבור, זיכרון וכישורי יצירה. היא הוכיחה את עצמה כגננת בת-סמכא המצטיינת ברוחב אופקים, כמומחית הנמצאת בחיפוש מתמיד אחר צורות דרכי עבודה חדשות.
זויה בורטניק, מורה לשפה הרוסית במרכז הלמידה "שיטון", שלוחת הדר בחיפה, פעילה באיגום מאז 1995. בתור מורה לשפה הרוסית היא יזמה שורה של פרויקטים בלשניים יחד עם אולגה אלטשול. זויה מורה מחדשת, מתמחה בשיטות הוראה, יצרה תוכניות לימודים ייחודיות לילדים בגיל בית ספר (וביניהן, התוכנית "רוסית כשפה זרה"). במשך שנים רבות ניהלה זויה את מרכז הלמידה "שיטון" בנווה שאנן בחיפה. השילוב בין עבודת הוראה לפעילות אדמיניסטרטיבית איננו בין הקלים, אך זויה התמודדה אתו בהצלחה. לפתוח מרכז למידה חדש פירושו למצוא מקום, לאתר מורים ותלמידים, לעניין את הוריהם, להבטיח לא רק איכות של שיעורים אלא גם משמעת, לארגן פעילות בזמן ההפסקות, לדאוג להסעות לתלמידים ועוד ועוד – את רשימת המטלות הזו ניתן בעצם להמשיך עד אינסוף. אנחנו מעריכים את ניסיון עבודתה הניהולית, את תכונותיה האישיות והמקצועיות, את תרומתה רבת-השנים לתוכניות הלמידה של איגום.
לידיה יופה עובדת במרכז הלמידה של איגום בירושלים מיום פתיחתו ב-1992. על מִרצהּ הבלתי נדלה ועל כישוריה הארגוניים יוצאי הדופן מעידה ההצלחה לה זכתה פעילות המרכז בהנהלתה זה 25 שנה.
וכך היה סיפור הקמתו: בשנת 1992 לידיה יופה ואולגה אלטשול חנכו בירושלים בית ספר לאמנויות שהתחיל עם ארבעה תלמידים ושתי מקצועות לימוד: מוסיקה (פסנתר וכינור) וציור. לקראת סוף השנה הראשונה נוספו גם לימודי ריקודים סלוניים, תולדות האמנות, מקצועות מוסיקליים, נוצרה דרישה ללימודי שפות ומתמטיקה, ובמקביל נפתחו גם קבוצות לילדים בגיל הרך. "אנחנו מתחילים להבחין איך שהזמן רץ רק כאשר התלמידים האשונים שלנו מתחילים להביא אלינו את ילדיהם", מספרת לידיה, ויש בזה המון סמליות. מרכז הלמידה של איגום הוא מוסד מוכר היטב בירושלים עם מאות בוגרים מוצלחים.
מורה הוא אדם נדיב. הוא חולק עם אחרים את מה שהוא יודע ויכול, וזוהי זכות מיוחדת שלא כל אחד יוכל לשאת כראוי. לידיה נתברכה בה כמו גם בחכמה, אחראיות ולב חם – דברים שזיכו אותה בהערכה הן מצד התלמידים והוריהם והן מצד עמיתיה למקצוע. לידיה עזרה ליותר מדור אחד של מורים עולים צעירים להשתלב בארץ ולהישאר במקצוע.