"מכל הלב" – פרויקט פדגוגי




06.28.2017 | מחבר: איגום

הפרויקט נולד והתממש בקבוצת הצהרון "פרחים" של איגום בפתח תקווה – בעזרתה של הגננת נלי סקולאר. מה שהיווה עילה לפרויקט היה סיפור אחד מהחיים, סיפור שנגע ללב הילדים.


ויליאם קילפטריק, מחנך אמריקני נודע שפעל רבות במחצית הראשונה של המאה ה-20 וחסיד גדול של הפדגוגיה הניסויית והפרגמאטית, ייזכר בתור מייסדה של שיטת החינוך המבוססת על פרויקטים. הוא שלל את בית הספר המסורתי והציע לבנות את התהליך הלימודי בתור פעילות של ילד בסביבה חברתית המכוונת להעשיר של התנסותו האינדיבידואלית. על פי תוכניתו, על הילדים לתכנן בעצמם את הדברים שבהם הם אמורים לעסוק. תשומת לב מיוחדת מוקדשת כאן לבחירת הפעילות שבאמצעותה נרכש הידע. חומרים ללמידה נלקחים מחיי היומיום. התלמידים בוחרים בעצמם את מה שאמור אמור להיות המהות של פעילותם הלימודית. במהלך הפעילות הילדים מתכננים ומבצעים מטלה מעשית קונקרטית, כזו שמעניינת אותם. קילפטריק עצמו הגדיר זאת כך: "הפרויקט הוא כל פעילות שהי הנעשית מכל הלב ובמטרה מסוימת".
ועתה קצת רקע. הבתים לבני הגיל השלישי בישראל מכונים בשם היפה "בתי אבות", שכן בארץ ממעטים לכנות את האזרחים המבוגרים בכינויים כמו "זקנים" או "קשישים". במוסדות כאלה מקבלים האנשים המבוגרים השגחה רפואית, מנהלים אורך חיים אקטיבי, יש שם חוגים ועיסוקים על פי האינטרסים. הדבר היחיד שחסר להם הוא התקשרות עם בני הדור הצעיר. נכדים ונינים ממעטים לבוא אליהם לביקורים.
באחד מהבתים הללו מתגוררת אמהּ של הגננת נלי סקלאר ממרכז הלמידה "פרחים". נלי היא גננת מתמחה בתוכניות למידה, והיא יזמה ויישמה הרבה פרויקטים חינוכיים יצירתיים באיגום.
כל דבר יכול לשמש לה עילה לפרויקט.
במהלך ביקוריה הרבים אצל אמהּ בבית-האבות פגשה נלי אשה נפלאה ושמה שרה שהיא גננת לשעבר (אף על פי שאין גננות-לשעבר). כל החדר שלה היה עמוס יצירות מחומרים שונים והיה מזכיר כתה בגן ילדים. מה שהדהים את נלי היה רצונה של שרה להמשיך וליצור גם בגילהּ המתקדם – וגן במקום הזה שאיננו מעודד יצירתיות. נלי קנתה מדבקות, מפיות וכל מיני דברים למלאכת יד, וניגשה לשרה כדי להביע בפניה את התפעלותה. וכעבור זמן מה הוגשה לנלי מתנה – קופסה מעוצבת מתוצרת עצמית. נלי התרגשה עד כדי כך שסיפרה את הסיפור לכל הילדים בקבוצת הצהרון שבה עבדה. היא שאלה את הילדים, איזה דבר נעים אפשר לעשות למען האישה המיוחדת הזו.
ואז הכל התחיל! בזו אחר זו התחילו לזרום ההצעות... בסופו של דבר סוכם שהילדים יכינו מתנות במה ידיהם, כל אחד על פי רצונו, ילוו את המתנות בסרטון וידיאו עם איחולים ויעניקו את כל זה לגננת הנפלאה ששמרה נאמנות למקצועה. הילדים קיבלו החלטה לשמור על קשר הדוק עם שרה.
והנה הגיע היום כשהכול כבר היה מוכן: חבילה של מתנות שהילדים עשו במה ידיהם, סרטון הווידיאו עם הפנייה של הילדים, וגם ההתרגשות. הבנות עמדו על כך שנלי תגיש לשרה פרחים.
בעת הפגישה, נלי ושרה שוחחו ביניהן בנושאים מקצועיים. גם העובדת הסוציאלית ענת השתתפה בשיחה. נלי הקליטה את סרטון הווידיאו עם דברי תודה לילדים. אחר כך היה גם דיון, שיחה על ערכי מוסר, על חשיבות הקשר בין הדורות, הדאגה לזולת ודברים רבים אחרים. וכך, בזכות המקצועיות של נלי סקולאר, חוויותיה האישיות של הגננת הפכו לעניין משותף למבוגר ולקולקטיב של ילדים.
חשוב לציין שהדבר אינו מאפיין רק את מרכז הלמידה "פרחים" בפתח תקווה. בגני ילדים שונים של איגום ישנן תוכניות שמהותן קשר בין דורות. נערכות מסיבות תה אליהן מזמינים סבים וסבתות; נוהגים גם לאסוף מתנות לגמלאים לקראת חג הפורים. מדי שנה, ילדי גן הילדים "סקרנל" ברחובות משתתפים באירועים לציון הניצחון על גרמניה הנאצית המתקיימים ב-9 במאי. בימי חג השבועות, הילדים בגן "דובדבנצ'יק" בחיפה ערכו ביקורים בבתי אבות וארגנו מופע עם כיבוד לקשישים בודדים.
הפרויקטים כגון "אגדות של סבתא" ו"משחקים של פעם" שנערכים בגני ילדים של איגום, לא רק תורמים לפיתוחם האינטלקטואלי ולאוריינות הילדים אלא גם הופכים אותם לאנשים רגישים וקשובים לצרכי הזולת, אנשים המכבדים את בני הדור המבוגר.
בצילום: שרה (משמאל) ונלי

מאת אולגה פליישר, 

הרכזת הפדגוגית של איגום