לימודי לשון עברית בגני הילדים של איגום




01.22.2018 | מחבר: איגום

לימודי לשון עברית בגני הילדים של איגום

בשנים האחרונות הולך וגובר מספר הנרשמים ממשפחות של דוברי עברית או ממשפחות שבהן אפשר לשמוע את שתי השפות – גם עברית וגם רוסית. מאחר שהקבוצות שלנו גם הן מעורבות, הסביבה עושה את שלה – הילדים ממשפחות דוברות רוסית מתחילים לדבר עם חבריהן עברית, אך גם ילדים ממשפחות דוברות עברית עשויים לדבר אתך רוסית.


בקבוצות של בני שנתיים – שנתיים וחצי שיעורי המוסיקה ניתנים בעברית, כי הניגון של החומר מוסיקלי תורם רבות להטמעת העברית.

ילדים בני 3 ומעלה שחוק חינוך חובה חל עליהם, לומדים על פי תוכנית הלימודים שלהם בעברית כמו כל שאר הילדים בגנים המוניציפאליים. מי שמעביר את התוכנית הן גננות מוסמכות. ברוב גני הילדים של איגום ישנן גננות ילידות הארץ דוברות עברית מבית. ישנם גנים שבהם עובדות גננות דו-לשוניות המדברות עם הילדים רק עברית. לעומתן, רוב הסייעות לגננות הנן דוברות רוסית והן מסייעות לילדים שאינם דוברים עברית בשלבים הראשונים של ההתקשרות עם הגננות. כך הן בונות מעין גשר בין הילדים לגננות תוך יישום עקרונות של פדגוגיה מותאמת ומסייעים לילד בהשתלבות קלה יותר בסביבה לשונית חדשה.

עיצוב הסביבה הלימודית-חינוכית בגנים מסייע גם הוא לילדים בקליטת העברית. כל הכיתוב בפינות המשחקים נעשה בעברית, והסמלים והסימנים הכתובים מסייעים לילדים להתעניין בשפה ומעודדים את רצונם ללמוד את הלשון.

מערך עשיר של משחקים דידקטיים בעברית מסייע בחינוך הילד לאוריינות שאיננה רק קריאה בשפה אלא גם שליטה בקודים התרבותיים. העבודה עם הילדים בתתי קבוצות קטנות בעברית מאפשרת לכל ילד להישמע, לבטא את עצמו ולהשתלב באינטראקציה קבוצתית עם הילדים האחרים.

ספרות עולמי ת בתרגום לעברית שמשתמשים בה בגני הילדים של איגום, לצד ספרות עברית קלאסית וספרות הילדים, וכן ההשתתפות בפרויקט "ספריית פיז'מה" בעברית – כל אלה עוזרים לילדים להעשיר את אוצר המילים, ולעיתים אף משפר את השפה המדוברת של ההורים. העניין הוא שלא רבים מבין העולים והישראלים דוברי הרוסית קוראים בחופשיות ספרות יפה בעברית, ולכן קריאת ספרי ילדים בהמלצת הגננות מסייעת בצורה ניכרת לא רק לילדים אלא גם להוריהם.

עבודה רב-תחומית זו מביאה לתוצאות חיוביות. אנחנו רואים כיצד בוגרי הגנים של איגום משתלבים בקלות במערכת החינוך הישראלית, מתחברים במהירות ומתקשרים בקלות עם בני גילם בסביבה חדשה בגן ומצליחים בלימודים בבית הספר.
מאת אולגה פליישר