אוספים זבל – שותים קפה




07.20.2021 | מחבר: איגום

אוספים זבל – שותים קפה

חניכי גני הילדים של איגום בחיפה "דובדבנצ'יק" ו"שמחה" יחד עם הוריהם לקחו חלק במבצע ניקוי חוף הים במסגרת כנס חיפה השמיני למחקרי הים התיכון "צלילה עמוקה – חיבור לים דרך מדע, חינוך ואומנות". ביום חמישי 15 ביולי הם השתתפו בפעילות אינטראקטיבית בחוף תל שקמונה בגן לאומי שקמונה שכללה איסוף זבל וגם יצירת מיצג אומנותי ממה שנאסף. ההורים עזבו לכמה שעות את ענייניהם ומשימותיהם הרבים, הצטיידו בשקיות ניילון וכפפות ויצאו לחוף הים יחד עם ילדיהם למאבק ''פנים מול פנים'' עם כוסות ובקבוקי פלסטיק וזבל מסוג אחר. כך על ידי דוגמא אישית הם הראו לבניהם ובנותיהם עד כמה יפה יכול להיות הנוף מסביבנו ועד כמה הדבר הזה הינו בשליטתינו.


לאסוף ולהרחיק זבל הינו דבר מצוין אך אינו מספיק כי יום-יומיים אחרי מבצע מסוג זה המצב עלול לחזור לקדמותו והחוף שוב יתכסה באותה שכבה של פסולת המזיקה לא רק לנו – בני האדם אך גם לעולם החי – ציפורים, צבים ודגים. הלקח העיקרי שאמורים היו להוציא משתתפי המבצע ובראש ובראשונה הילדים הוא החובה לשמור על הניקיון על החוף (וגם כמובן בכל מקום ציבורי אחר) ובפרט למעט בשימוש באריזות וכלים מפלסטיק ולא לשכוח לזרוק את אלה שהשתמשנו בהם לפח אשפה.

אלקסנדרה שויכטמן, אימא של שתי בנות – ריטה וליזה (שלושתן השתתפו במבצע) מדגישה עד כמה מקסים כאשר הילדים מגיל הגן מבינים את חשיבות אחריותם כלפי הטבע, כלפי העולם. "הילדות ובמיוחד הבכורה – ליזה, היו מאושרות – אומרת אלקסנדרה ומסבירה: "המבצע נערך במסגרת פרויקט הקיץ "מדוזות בגן" המנוהל על ידי גן הילדים "דובדבנצ'ק" של איגום בשיתוף פעולה עם המעבדה לאקולוגיה ימית של אוניברסיטת חיפה. המבצע הנוכחי הינו דוגמה לכך שילדים לא רק מקבלים ידע בסיסי על העולם החי הימי כמו המדוזות אלא משתתפים בפרויקטים אקולוגיים מעשיים".

הפרויקט "מדוזות בגן" זכה לשבחים גם מפי של נינה אוטקין, אימא של ליאורה בת החמש. היא ציינה שצוות המחנכים בגן "דובדבנצ'ק" הציגו את המבצע בחוף שקמונה בצורה ברורה ואף מאתגרת ובתה ממש השתוקקה ללכת ולהשתתף.

למה המבצע נקרא "לאסוף זבל ולשתות קפה"? כי המארגנים מן המעבדה לאקולוגיה ימית כיבדו את המשתתפים בקפה טעים. כמובן מדובר במשתתפים מבוגרים והילדים קיבלו ארטיקים. המיצגים אשר נוצרו על החוף היו בצורת קיפוד ים ותמנון.

בתמונה: נינה אוטקין ובתה ליאורה אוספות זבל על חוף  תל שקמונה בחיפה.